Tanulásserkentő kineziológiai gyakorlatok

https://mindenamikineziologia.blog.hu/2018/09/06/tanulas_serkento_kineziologiai_gyakorlatok

Az egész életen át tartó tanulás, azaz life long learning, olyan kora gyermekkortól késő öregkorig tartó kognitív folyamat, amely magába foglalja a formális, azaz az iskolai oktatást éppen úgy, mint a nonformális (bizonyítványt nem adó, kötetlen, öntevékeny szervezetek keretei között végbemenő, nálunk a közművelődési jellegű), valamint az informális (családi, munkahelyi, a széles társadalmi környezetben történő) tanulást.

A Life Long Learning filozófiája az ember egész életét végigkíséri, de a folyamatos fejlődés és tanulás a test fizikai karbantartása nélkül nehezebben fejlődik. A testi, lelki, szellemi szimbiózis, mint oly sokszor foglalkoztunk már vele, mindig visszaköszön és igenis fontos, hiszen ép testben ép lélek és a szellemiekre is ugyanúgy kihat. A test karbantartása nem csak azért fontos, hogy megjelenésünkkel megnyerő képet tudjunk kialakítani, hanem azért is, mert a rendszeres edzés hatására számos egyéb pozitív hatás is végbemegy a szervezetben.

A rendszeres testedzés élettani hatásai szorosan összekapcsolódik a testkarbantartás kultúrájával is. A mozgás szerepe az élethosszig tartó személyiségfejlesztésben számos területen fejti ki jótékony hatását. Ezek a területek egymással összefüggve, egymást kiegészítve jelenek meg az ember személyiségében és tudatában, vagyis kompetenciájában. A kulcskompetenciák közül a fizikai tevékenység hatására javul a kommunikáció, a csoportmunka, a tanulás és teljesítmény mértéke egyaránt.

Számos kineziológiai módszer létezik, amely a rendszeres gyakorláson kívül, különböző testmozgások révén javítja az iskolai eredményeket, s ezáltal segíti a kiteljesedést. A kineziológiai gyakorlatok egy része meglepően sokat tesz a sikeres tanulási képesség elsajátításáért. Javítják az agy és a test közötti kölcsönhatás minőségét, továbbá serkentik a természetes energia- és mozgásfolyamatokat a testben, integrálják a két agyfélteke működését.

Ezek a gyakorlatok nagyon egyszerűek és bárhol elvégezhetőek, lássunk párat.

1. Vízivás:
Az első legegyszerűbb és egyben legtriviálisabbnak tűnő gyakorlat, melyet sportolás során is gyakran megteszünk a vízivás. Testünk 50-70 százaléka víz, ráadásul az agyunk 90 százaléka vízből áll. Tíz testsúly kilogrammonként 2-3 dl víz szükséges az emberi szervezet számára egy nap. A vízivás energetizál, javítja a vizuális alkalmazkodást, a fókuszálást, jó hatással van ránk vizsga előtt, lazábbá válik a kommunikációnk.

2. Fekvő nyolcas:
Ez a gyakorlat segít a két agyfélteket egyszerre használni
- némely betűket többé nem felcserélni (pl. a „b” és „d” betűt)
- jobban látni
- könnyebben olvasni
- olvasottak megértését
- ellazulni tanulás közben
- koordináltnak lenni és figyelni

Álló helyzetben nyújtsuk előre a bal karunk, a hüvelykujjunkat pedig tartsuk felfelé, és lassan egy fekvő nyolcast rajzolunk a levegőben. Középről indul, majd rajzoljuk meg a nyolcas bal hurkát, középen keresztez és megrajzoljuk a nyolcas jobb hurkát. Közben a fejet egyenesen tartva a szemünkkel követjük a hüvelykujjunk. Négy-öt nyolcas után ugyanezt csináljuk meg a jobb karunkkal is, végül a két kezet összekulcsolva és a két karunkat használva rajzoljuk meg a nyolcast. A gyakorlatot akár papírlapon is elvégezhetjük.

3. Csipőhimbálás:
- megtanít önállóan tanulni
- koordináltnak lenni
- energiát tankolni
- figyelni
- könnyebben felfogni dolgokat
- jobban látni
- koncentrálni

Üljünk le a földre és lábainkat kissé felhúzva kezdjünk el jobbról-balra majd balról-jobbra ide-oda hintázni. A mozgás közben csípőnkkel kis köröket írunk le, ezzel átmasszírozva a teljes ülőfelületet, lehet akár itt is nyolcasokra törekedni. A gyakorlat során agyunkat energiával látjuk el és nem utolsó sorban, ha rendszeres végezzük a medencetájékunk, csípőnk lényegesen lazább, mozgékonyabb lesz.

Tanulás serkentő kineziológiai gyakorlatok

4. Földelés:
- összpontosítani és kitartani
- könnyebben megérteni
- jobban ellazulni
- a dolgokat jobban megjegyezni és előhívni
- összpontosítani és figyelni
- a térérzékelést javítani, különösen sportolásnál
- tájékozódni
- pontosabban kifejezni magunkat

Álljunk vállszélességnél kicsit nagyobb terpeszbe, lábfejeink derékszöget zárnak be egymással és kezünk csípőre tesszük. Ringatózzunk egyik oldalról a másikra, miközben a megfelelő oldali térdet kissé behajlítjuk, a közben lélegezzünk mélyen.

5. Lábpumpa:
- jobban hallani
- a hallottakat és az olvasottakat könnyebben megérteni
- pontosabban kifejezni magunkat
- fogalmazást írni
- feladatokat megoldani és befejezni
- szociális magatartását javítani
- ellazulni tanulás közben
- figyelni

Akár az irodában is elvégezhető széken ülve a bal bokánkat helyezzük a jobb térdünkre. Az ujjaink hegyével fogjuk meg a vádli két végpontját vagyis az Achilles ínnál és a térd alatt, majd lassú mozdulatokkal mozgassuk fel és le a lábfejünket, azaz feszítjük és hajlítjuk. ezt az egyik oldalra elvégezzük tízszer, majd mielőtt a másik oldalra is megcsináljuk tegyünk pár lépést, hogy megérezzük a két oldal közötti különbséget. A gyakorlat oldja az inakban keletkezett görcsöket is.

6. Váll és nyaklazító:
- látóterét szélesíteni
- rövid és hosszú távú memóriáját aktiválni
- tarkó nyak és állkapocsizomzatát ellazítani
- gondolkodását serkenteni
- látását, hallását és mozgását egységesíteni, pl. a sportban
- a fejünk és a testünk között az információáramlást javítani
- a tanultakat jobban bevésni
- könnyebben olvasni
- szabadon beszélni

A bal kezünkkel fogjuk meg a jobb vállunkat, majd vegyünk egy nagy levegőt és a fejünket lassan, gyengéden fordítsuk balra és fújjuk ki a levegőt. Ahogy jobbra fordítunk szívjunk ismét mélyen be a levegőt, majd balra fordítva fújjuk ki. Ezt ismételjük meg párszor, majd a az állkapcsot a mellkashoz közelítve, azaz a fejet előrehajtva lélegezzük ki a levegőt. Majd ugyanezt a gyakorlatsort csináljuk meg a másik oldalra is. A vállak és a nyaklazításának köszönhetően javul az agy vérellátása és a koncentráció, figyelem is.

Remélem a gyakorlatok valamelyike Neked is segítségül szolgálhat az új tanév során.

Címkék: kineziológia, PR